חפש בבלוג זה

יום שבת, 1 בנובמבר 2008

ניתוח אקלימי של חבל ארץ שלא נלמד

במסגרת שלב זה מתארים ומסבירים את מאפייני האקלים של חבל הארץ שלא נלמד.
מרכיבי הניתוח האקלימי:
1. מחלקים לאזורי משנה אקלימיים על פי מפת אזורי אקלים עולמית או מפת האקלים האזורית של חבל הארץ.
2. על פי מפת האקלים מתארים את מאפייניה האקלימיים של כל יחידת משנה או של האזור כולו תוך התייחסות למירב הנתונים שהמפות האקלימיות העולמיות והאזוריות יכולות לספק: "אזור האקלים": כמות משקעים שנתית, מספר ימים גשומים בשנה, עונות המשקעים, טמפרטורות ממוצעות בחורף ובקיץ, משרע הטמפרטורות הממוצעות בין הקיץ לחורף .
3. מסבירים את הגורמים העיקריים המעצבים את מאפייני האקלים בחבל הארץ בו אנו עוסקים על פי העקרונות המשפיעים על האקלים.

אזורי האקלים הראשיים של כדור הארץ:
1.
אקלים קוטבי ותת קוטבי
2. אזור ממוזג קר
3. אזור ממוזג
4. אזור חם וממוזג חם (סוב - טרופי)
5. אזור טרופי
כל אחד מאזורים אלה מאופיין באזורי אקלים משניים. כמו כן הבחין קפן באזור אקלים נוסף הנקבע על פי הגובה הטופוגרפי:
6. אקלים הרים רמים

גורמי האקלים
ארבעה גורמים ראשיים משפיעים על האקלים בכל אזור בעולם:
1. הרוחב הגיאוגרפי הקובע את זוית הקרינה של השמש ואת משכה הוא גורם ההשפעה הראשי על קביעת אזורי האקלים בכד"א. ככל שנתקרב לקו המשווה הקרינה תהיה אנכית ומרוכזת יותר ולכן הטמפרטורה הממוצעת תעלה וככל שנתקרב לקטבים הקרינה תהיה אלכסונית ומפוזרת יותר והטמפרטורה הממוצעת תרד. הפיזור הבלתי אחיד של קרינת השמש בכד"א גורם ליצירתם של שלושה אזורי לחץ אוויר נמוך: בקו משווה ובתת הקטבים וארבעה אזורים של לחץ אוויר גבוה בשיעור יחסי: באזורים הסובטרופיים ובקטבים. הרוחות בכדור הארץ נושבות מאזורי לחץ אוויר גבוה ללחץ אוויר נמוך בתנועה מעגלית בהשפעת תנועת כדור הארץ סביב צירו. בכל מקום בו יש לחץ אוויר נמוך ינשבו רוחות, האוויר העולה מתקרר, מתעבה ומוריד משקעים. תופעה זו מתרחשת באזור המשווה ובאזורים התת קוטביים. לעומת זאת באזורים הסובטרופיים ובקטבים, קיים לחץ אוויר גבוה מכיוון שגושי האוויר היורדים מהאזורים הסמוכים המאופיינים בלחץ נמוך, יורדים, האוויר מתחמם ומתייבש ולכן בדרך כלל יהיו אזורים אלה יבשים ודלי משקעים.

2. המרחק מהאוקיאנוסים והימים משפיע על היווצרות אקלים יבשתי או אקלים ימי. אזורים הסמוכים לים מאופיינים במשרע מתון של טמפרטורות היום והלילה שכן הבריזה הימית הנושבת מהים מזרימה בקיץ רוח קרירה ולחה אל היבשה החמה והיבשה ובחורף נפגשים גושי אוויר חם ולח שמגיעים מהים עם היבשה הקרה, מתעבים ומורידים משקעים. ככל שמתרחקים מהים, הולכת וקטנה השפעתו הממתנת של הים על הטמפרטורה ביבשה וגם הלחות היחסית קטנה ולכן אזורים המרוחקים מהים מאופיינים באוויר יבש ובמשרע טמפרטורות גדול בין היום והלילה ובין הקיץ לחורף.


3. הגובה הטופוגרפי משפיע על הטמפרטורה בכל אחד מאזורי האקלים שכן ככל שנעלה בגובה הטמפרטורה תרד ב - 0.6 מעלות צלסיוס כל 100 מטרים ולהיפך. כמו כן העליה בגובה עשויה להוריד משקעים הקרויים "גשמי עליה" ואף שלג המצטבר על פסגות ההרים הגבוהים. משקעים אלה נגרמים בשל גוש אוויר לח העולה אל ההר, מתקרר, בעקבות זאת הלחות היחסית שלו מגיעה לרוויה וכתוצאה מכך יורדים משקעים. אולם, כאשר גוש האוויר יורד מההר הוא מתחמם ומתייבש וכך בצד הנגדי של ההר נוצר מדבר צל גשם (למשל: מדבר יהודה).


4. זרמי הים החמים והקרים משפיעים על האקלים באזורים שונים בעולם ובעיקר על אזורי החופים שלידם הם זורמים. מקור הזרמים הקרים בקטבים ומקור הזרמים החמים בקו המשווה. גוש האוויר שמעל לזרמים החמים חם יחסית ומכיל אדי מים רבים וכשנושבות רוחות מעל זרמים אלה אל היבשה הן מורידות משקעים ניכרים. לעומת זאת, זרמים קרים גורמים למיעוט משקעים כיוון שמעל לזרם הקר מעט אדי מים ומשום כך גורמים זרמים קרים להתהוות מדבריות בחופים המצויים ליד זרמים אלה כגון מדבר נמיב שבדרום מערב אפריקה.

השילוב בין ארבעת גורמי האקלים הוא היוצר את הרב גוניות האקלימית באזורי כדור הארץ השונים.


שאלה לדוגמא:

א. ציין שני סוגי אקלים מנוגדים בונצואלה. ציין את תפרוסתו של כל אחד מהם ואת מאפייניו העיקריים מבחינת משקעים וטמפרטורה.
ב. הסבר גורם אחד לכל אחד מהאקלימים שציינת (12 נקודות).

תשובה לדוגמא:

א. אקלים טרופי (סוונה לחה) - ריבוי משקעים ברוב חודשי השנה וכמות משקעים כוללת של 2000 – 1000 מ"מ. אקלים זה ברוב שטחה של המדינה ובמיוחד ברמת גיינה ובעמק לינוס. משרע טמפרטורה שנתי קטן. טמפ' שנתית ממוצעת סביב 25 מעלות.

אקלים הרים רמים - נפוץ בפסגות הגבוהות של הרי הקורדיירה דה מרידה. טמפרטורות נמוכות מאוד כולל מתחת לאפס, כיסוי של שלג, כמות משקעים שנתית מעל 2000 מ"מ.

ב. גורמי השפעה על אזורי האקלים:

גובה - ככל שעולים בגובה קר יותר כולל שלג. זהו גורם מקומי שחזק יותר מהגורם העולמי של קו הרוחב ומתאים להרים הגבוהים.
קו רוחב - קירבתה של ונצואלה לקו המשווה עם קרינת שמש רבה וחזקה כל השנה וגשמים טרופיים זניתליים.




אין תגובות: