חפש בבלוג זה

יום שבת, 29 בנובמבר 2008

מאפייני המדרג העירוני

מדרג עירוני הוא אופן חלוקת התושבים במדינה מסויימת על פי פיזורם ביישובים העירוניים בהתאם לסדרי גודלן של הערים: עיר ענק או עיר ראשה, עיר בינונית, עיר קטנה ועיירה.
בשאלה מסוג זה עליך לזהות את סוג המדרג העירוני במדינה ולנתח את גורמיו תוך שימוש בנתונים אודות גודלן של הערים בטבלה או באמצעות זיהוי סדרי הגודל של היישובים העירוניים באטלס, במפה הפיזית.
ישנם שני סוגי מדרגים עירוניים:
א. מדרג עירוני מאוזן: מדרג זה מאפיין לרוב את המדינות המפותחות מבחינה טכנולוגית, תעשייתית ועירונית (המדינות העשירות בעולם כדוגמת אנגליה, קנדה, שבדיה, ישראל וכו').
מדרג זה מאופיין לרוב ב:
1-2 ערים גדולות
3-6 ערים בינוניות שגודלן מחצית מהערים הגדולות
שורה ערים בינוניות שגולן כשליש מהעיר הגדולה
שורה של ערים קטנות שגודלן כרבע מהעיר הגדולה
וכו'....
מדרג זה מתפתח במדינות שרמת העיור בהן גבוהה והפיתוח הכלכלי בהן מתפרס על פני כל המדינה.
ב. מדרג עירוני בלתי מאוזן: מדרג זה מאפיין לרוב את המדינות המתפתחות מבחינה טכנולוגית, תעשייתית ועירונית (המדינות העניות בעולם כדוגמת הודו, סין, קמבודיה, קניה, אקוודור וכד'...)
מדרג זה מאופיין לרוב ב:
עיר ענק שהיא לרוב עיר הבירה או עיר מחוז במדינה גדולה (כדוגמת סין והודו) המשמשת כעיר ראשה במדינה. עיר זו תכלול לרוב כחמישים אחוזים מתושבי המדינה ואחריה יהיו ערים הקטנות פי שלושה - חמישה מעיר הענק.
מדרג עירוני זה מכונה גם מדרג חסר והוא משקף רמת עיור נמוכה ופיתוח כלכלי ותעשייתי ברמה נמוכה המתמקד בעיקר בעיר הראשה בעוד ששאר חלקי המדינה הם אזורי שוליים מבחינה כלכלית שתושביהם מתגוררים בעיקר בכפרים ועוסקים בחקלאות.
שאלה לדוגמא:
א. לפניך נתונים על האוכלוסייה העירונית במספר יישובים במדינה:
דאר א סאלם 1,550,000
מונזה 255,000
דודומה 230,000
טנגה 230,000
זנזיבר 190,000
תאר והסבר את המדרג העירוני במדינה.
תשובה:
המדרג הוא של עיר ראשה, מפני שהאוכלוסייה בעיר הגדולה ביותר במדינה גדולה פי 4 לערך מהעיר השנייה במדרג. במדרג עיר ראשה אוכלוסיית העיר הגדולה צריכה להיות פי 2 לפחות מהעיר השנייה במדרג. מצב זה משקף מדינה מתפתחת שבה רמת העיור נמוכה ועיקר הפיתוח הכלכלי בה מתרכז בעיר הראשה.

2 תגובות:

עידו דה-וריס אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
אנונימי אמר/ה...

תודה רבה עזר לי לקראת הבגרות