חפש בבלוג זה

יום שני, 22 בספטמבר 2008

מיקום חבל הארץ ותיחום גבולותיו

השלב הראשון בניתוח מאפייניו של חבל ארץ כלשהו הוא קביעת מיקומו ותיחומו של החבל.
מיקומו של חבל ארץ כלשהוא נקבע על פי היבשת בו נמצא אותו חבל ארץ ועל פי הרשת הגיאוגרפית. בכדי לתחם מדינה כלשהיא עלינו לציין את שם היבשת אשר בה נמצאת המדינה או חבל הארץ, את קווי האורך והרוחב אשר תוחמים את חבל הארץ ואת גבולותיו של החבל.
קווי הגבול אלו הם קווים מלאכותיים שנקבעו על ידי האדם בכדי להפריד בין ערים, אזורים, מחוזות ומדינות. גבולות בין מדינות נקבעות בדרך של הסכם מדיני או בעקבות מלחמה. לעיתים מסומנים קווי הגבול כקו ישר שנקבע באופן שרירותי כמו למשל קו הגבול העובר בין ישראל לבין מצרים, באזור בו אין עצמים גיאוגרפים בולטים ולכן הגבול נמתח בקו ישר ששורטט במפה. גם הגבול בין קנדה לארה"ב הוא בעיקרו קו ישר הנמתח לאורך קו הרוחב 49 צפון, ללא התחשבות בתוואי טופוגרפי כלשהוא. לעומת זאת ישנם קווי גבול המבוססים על מאפיינים פיזיים (טבעיים) לדוגמא גבול ימי, גבול אקלימי או גבול טופוגרפי. הגבול בין ישראל לבין ממלכת ירדן עובר לאורך נתיבו של נהר הירדן, מעלה הנהר ריו אורוגוואי משמש גבול בין ארגנטינה לברזיל ומורד הנהר משמש כגבול בין ארגנטינה לאורוגוואי ובמקרה של אירן, המדינה ממוקמת השכנות או לגופי מים (נהרות, ימים, ימות, אגמים וכד') התוחמים את המדינה.
תרגיל מס. 2:
1. עליך למקם ולתחם את המדינות והחבלים הבאים: הודו, אוסטריה ומחוז ניו סאות' ויילס באוסטרליה.
תשובה לדוגמא:
אירן ממוקמת בחצי הכדור הצפון - מזרחי, בדרום מערב אסיה, על חוף הים הערבי והמפרץ הפרסי (האוקיאנוס ההודי) והים הכספי, בין קווי האורך: 45 – 63 לבין קווי הרוחב 35 – 25. אירן גובלת באזרביג'אן, ארמניה וטורקמניסטן בצפון, בטורקיה ועירק במערב, באפגניסטן ובפקיסטן במזרח.







תרגיל:
עליך למקם ולתחום את המדינות ואת החבלים הבאים: הודו, אוסטריה ומחוז ניו סאות' ויילס באוסטרליה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

היי
איך אני מוציר קו אורך ורוחב מדויק? הרי הם מופיעים במפה בקפיצות של 10.